Odważ się !

ODWAŻ SIĘ ! ZACZNIJ JUŻ TERAZ !

Unikaj papierosów

Palenie papierosów, to główna, możliwa do uniknięcia przyczyna chorób i przedwczesnych zgonów. Papierosy są szczególnie niebezpieczne dla kobiet w ciąży i ich nienarodzonych dzieci. Osoby rzucające palenie są mniej zagrożone chorobami serca i nowotworami. Pomyśl dwa razy zanim zapalisz następnego papierosa. Jeżeli zamierzasz dalej palić, zmniejsz liczbę wypalanych papierosów albo wybierz gatunek zawierający mniej substancji smolistych i nikotyny.     

Odżywiaj się zdrowo

Odżywianie ma ogromny wpływ na zdrowie. W polskiej diecie jest zbyt wiele kalorii, tłuszczu, cholesterolu, białka zwierzęcego, cukru i sodu, zaś mało zbóż, owoców i warzyw. Producenci żywności wykorzystują nasze wrodzone zamiłowanie do wysoko-tłuszczowych, słodkich potraw i stale je reklamują. Eksperci z dziedziny zdrowia oceniają, że liczbę kalorii tłuszczowych należy zredukować do 30%. Dieta wysoko-tłuszczowa prowadzi do wzrostu poziomu cholesterolu we krwi, co z kolei ma związek z zawałami serca i udarami. Osoby otyłe są bardziej zagrożone cukrzycą, chorobami pęcherzyka żółciowego i nadciśnieniem. Warto więc utrzymywać właściwą wagę ciała.

Kontroluj wagę

Badania naukowe potwierdziły, że diety odchudzające tak naprawdę przyczyniają się do tycia. Teoria glukostatyczna utrzymuje, iż dieta odchudzająca prowadzi do obniżenia poziomu glukozy i nasilenia uczucia głodu. Wskaźnik podstawowej przemiany materii BMI maleje o 20 do 40% gdy liczba kalorii spada ponizej określonego poziomu !!! Otyłość zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę, nadciśnienie, choroby układu oddechowego, nerek oraz zapalenia stawów. Ludzie o figurze przypominającej gruszkę są mniej zagrożeni niż ludzie o figurze przypominającej jabłko. Wyniki badań przeprowadzonych w Polsce są bardzo niepokojące - co 5 osoba dorosła i co 3 dziecko ma nadwagę.   

Regularnie uprawiaj ćwiczenia fizyczne

Wyniki badań dowodzą że uprawianie ćwiczeń fizycznych wpływa pozytywnie na liczne zmienne psychologiczne, podnosi samoocenę, zmniejsza lęk i depresję, poprawia pamięć i koncentrację.Trening 3 razy w tygodniu wystarczy by mieć zdrowsze serce, pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej, poprawić stan zwiotczałych mięśni i lepiej spać. Pomyśl, jak te zmiany mogą wpłynąć na Twoje samopoczucie !   

Wysypiaj się

Najnowsze badania pokazują, że coraz więcej ludzi śpi mniej niż sześć godzin na dobę, a trudności w zasypianiu ma 75% z nas. Krótkotrwała walka z bezsennością nie powinna nas martwić Większy problemem to chroniczny brak snu, który może przyczynić się do problemów zdrowotnych, takich jak przyrost masy ciała, podwyższenie ciśnienia krwi oraz osłabienie układu odpornościowego,. Poznajcie 6 powodów dla których powinniście się wyspać - link.     

Naucz się radzić sobie ze stresem 

Stres to normalny element życia, każdy musi się z nim zmagać. Przyczyną stresów mogą być wydarzenia dobre lub złe, pożądane lub niepożądane ( np. awans albo utrata bliskiej nam osoby). Stres nie musi stanowić problemu, jeżeli wiemy jak sobie z nim radzić. Niezdrowe reakcje na stres mogą zrodzić wiele problemów somatycznych i psychicznych. Nawet gdy jesteś bardzo zajęty, znajdź codziennie kilka minut, aby zwolnić tempo i zrelaksować się. Naucz się odróżniać sprawy, o które warto walczyć od tych mniej istotnych.