Selen

Dodaj do ulubionych

Selen jest składnikiem mineralnym występującym w niewielkich ilościach w organizmie. Selen ma działanie przeciwutleniające, zwłaszcza w połączeniu z witaminą E. Przeciwutleniacze są bardzo pomocne w walce ze szkodliwymi cząsteczkami zwanymi wolnymi rodnikami, które są obecne w naszym organizmie. Wolne rodniki mogą uszkadzać błony komórkowe i DNA, co przyczynia się do szybszego starzenia i chorób serca, a nawet nowotworów. Przeciwutleniacze neutralizują wolne rodniki, dlatego mogą zmniejszyć lub nawet zapobiec niektórym chorobom.  

Przyczyny niedoborów/zwiększonego zapotrzebowania na selen: ciąża i okres karmienie piersią, dieta wegetariańska, ludzie przewlekle chorzy, weganizm, całkowite żywienie pozajelitowe, wyczerpujące ćwiczenia, palenie papierosów, ekspozycja na działanie metali ciężkich lub toksyn  

Objawy niedoboru selenu

  • Ogólne: zmęczenie, depresja, skłonność do infekcji.
  • Szczegółowe:
  • Płodność: zaburzenia płodności
  • Układ immunologiczny: immunosupresja, zwiększone ryzyko alergii
  • Układ mięśniowy: wyczerpanie, osłabienie
  • Nowotwory: zwiększone ryzyko (zwłaszcza: rak prostaty i jelita grubego)
  • Choroba Kashin-Beck: degeneracja chrząstek stawowych (zapalenie kości i stawów)

Źródła/występowanie selenu: drożdże, kiełki pszenicy, wątroba, masło, ryby (makrela, tuńczyk, halibut, flądra, śledź, stynka) i skorupiaki (ostrygi, małże i homary), czosnek, całe ziarna, nasiona słonecznika i orzechy brazylijskie. Poziom selenu w żywności zależy od tego, jak dużo selenu znajduje się glebie, na której pożywienie było uprawiane. Żywność  rafinowana lub przetworzona zostaje pozbawiona selenu. Jedzenie różnorodnych pokarmów nieprzetworzonych jest najlepszym sposobem na dostarczenie właściwej ilości selenu.  

Minimalne dzienne dawki  

Dzieci: w wieku 1 - 3 lat: 20 mcg Dzieci w wiekui 4 - 8 lat: 30 mcg. Dzieci w wieku 9 - 13: 40 mcg Dzieci w wieku 14 - 18: 55 mcg   Dorośli: w wieku 19 i starsi: 55 mcg Kobiety w ciąży: 60 mcg. Kobiety karmiące : 70 mcg    

Ze względu na możliwość wystąpienia działań niepożądanych i interakcji z lekami, suplementy należy zażywać wyłącznie pod nadzorem doświadczonego pracownika służby zdrowia.    

Autor: Stylnazdrowie.pl

Najnowsze tematy
Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑