Bezsenność - Znaczenie snu - Poznaj 10 wskazówek dla zdrowego snu.

Dodaj do ulubionych

Najnowsze badania pokazują, że coraz więcej ludzi śpi mniej niż sześć godzin na dobę, a bezsenność czy problem z zasypianiem dotyka 75% z nas. Krótkotrwała walka z bezsennością nie powinna nas martwić. Problem zaczyna się wtedy kiedy cierpimy na chroniczny brak snu, co może przyczynić się do bezpośrednich problemów zdrowotnych, takich jak przyrost masy ciała, wysokie ciśnienie krwi czy zaburzenia odporności. Poznaj 10 sposobów na bezsenność. Zapewnij sobie zdrowy spokojny sen.

 10 sposobów na bezsenność

 1. Optymalne warunki

Optymalne warunki dla zdrowego snu to przede wszystkim sypialnia, w której nie powinien znajdować się telewizor, temperatura pomieszczenia ok 20 C, należy wyeliminować źródła nadmiernego światła oraz zapewnić optymalny poziom nawilżenia.

2. Trzymaj się stałego harmonogramu zasypiania i budzenia

Nasz cykl sen-czuwanie jest regulowany przez nasz "zegar dobowy" nasze ciało i mózg powinny mieć możliwość uzyskania równowagi zarówno w czasie snu jak i czuwania. Stały czas budzenia się rano wzmacnia dobową funkcję i zapobiegabezsenności w nocy. Dlatego bardzo ważne jest, aby zachować stałe godziny snu w tygodniu, w czasie weekendów czy urlopu.

3. Relaks przed snem

Relaks przed snem zapewni Ci gorąca kąpiel, lektura ulubionej książki lub słuchanie relaksującej muzyki. Stałe nawyki wprowadzające Cię w stan odprężenia obniżą poziom stresu i niepokoju, który mógłby sprawić, że trudniej byłoby nam zasnąć. Przed snem unikaj aktywności takiej jak praca czy rozwiazywanie problemów rodzinnych. Ekspozycja na jasne światło przed snem daje niekorzystny sygnał naszym neuronom, które są odpowiedzialne za cykl między czuwaniem a snem nasz mózg dostaje w tej sytuacji sygnał, że powinniśmy się budzić a nie szykować do snu.

4. Śpij na wygodnych poduszkach i materacu  

Upewnij się czy twój materac ma odpowiednią grubość i poziom twardości. Materac z którego korzystasz wiele lat może nie spełniać podstawowych wymogów. W przypadku dobrych materacy okres gwarancji wynosi około 9-10 lat. Dobre, wygodne poduszki sprawią że Twój pokój stanie się bardziej przytulny, zachęcający do snu a przy tym będziesz uwolniony od znacznej ilości niekorzystnych alergenów.

5. Wykorzystuj swoją sypialnie tylko do snu i seksu

Materiały do pracy, komputer, telewizor powinny zniknąć z otocznia sypialni. Używaj swojego łóżka tylko do snu i seksu. Jeśli w sypialni jest coś co Cię drażni, na przykład patrzysz na zegar w sypialni i już odliczasz czas jaki pozostał do kolejnego dnia w pracy, przenieś go  w inne mniej widoczne miejsce.

6. Ostatni posiłek zjedz na co najmniej 2-3 godziny przed snem

Ostatni  posiłek zjedz na co najmniej 2-3 godziny przed snem.  Kolacja powinna być lekkostrawna. Pikantne i ciężkie potrawy mogą wywołać  zgagę co doprowadzi do trudności z zaśnięciem i zwiększy uczucie dyskomfortu w nocy. Ogranicz spożycie płynów w innym wypadku  czekają Cię nocne wycieczki do łazienki, po wybudzeniu możesz mieć problem z ponownym zaśnięciem.

7. Ćwicz regularnie  

Ćwicz regularnie, trening najlepiej jest zakończyć co najmniej kilka godzin przed snem. Jeśli kończysz pracę późno wybierz ćwiczenia takie jak pilates czy joga. Badania naukowe udowodniły że taki rodzaj ćwiczeń jest najbardziej korzystny dla osób, które nie mogą poradzić sobie ze stresem.

8. Przed snem unikaj kofeiny

 Przed snem unikaj kofeiny ( kawa, herbata, czekolada, napoje energetyzujące ). To nie pomoże Ci zasnąć. Kofeina to stymulator  mobilizujący Twoje zmysły. Kofeina pozostaje w organizmie przeciętnie od 3 do 5 godzin, a w niektórych przypadkach nawet do 12  godzin. Nawet jeśli uważasz że kofeina nie ma istotnego wpływu na Ciebie możesz mieć zaburzenia jakości snu. Unikanie produktów  zawierających kofeinę na 6-8 godzin przed snem poprawi jakość Twojego snu.

9. Uważaj na produkty zawierające nikotynę   

Uważaj na produkty zawierające nikotynę ( np.papierosy, wyroby tytoniowe ). Nikotyna jest środkiem pobudzającym. Palenie przed snem może potęgować problem bezsenności, może również powodować koszmary. Pamiętaj nigdy nie pal w łóżku kiedy jesteś śpiący!

10. Przed snem unikaj alkohol   

Przed snem unikaj alkoholu. Pomimo, że wiele osób myśli o alkoholu jako środku uspokajającym, to w rzeczywistości zakłóca sen   powodując nocne wybudzenia. Spożywanie alkoholu sprowadzi na Ciebie niespokojny sen. Jeśli cierpisz na chroniczny brak snu, masz problemy z zasypianiem lub nagle budzisz się w środku nocy i przybiera to postać przewlekłą, powinieneś skonsultować się ze specjalistą. On pomoże Ci zdiagnozować problem lub skieruje Cię na dodatkowe badania specjalistyczne.  

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑