Choroby Cywilizacyjne - 10 Głównych Przyczyn Zgonów !

Dodaj do ulubionych

W XX wieku bardzo zmieniły się najczęściej występujące choroby. Na początku stulecia wszystkie trzy główne przyczyny zgonów miały charakter zakaźny - grypa i zapalenie płuc, gruźlica oraz ostry nieżyt przewodu pokarmowego. Pod koniec wieku na pierwszych miejscach przyczyn zgonów znalazły się choroby serca, rak, wypadki i choroby naczyniowo-mózgowe (udary). Choroby serca, rak i udary często nazywane są "chorobami cywilizacyjnymi" i uważa się, że mają one bardzo silny komponent behawioralny. 

 PORÓWNANIE DZIESIĘCIU GŁÓWNYCH PRZYCZYN ZGONÓW W LATACH 1900-1986

1900 1986
1. Grypa i zapalenie płuc 1. Choroby serca
2. Wszelkie odmiany gruźlicy 2. Rak
3. Ostry nieżyt przewodu pokarmowego 3. Wypadki
4. Choroby serca 4. Udary
5. Udary 5. Przewlekłe choroby płuc
6. Choroby nerek 6. Grypa i zapalenie płuc
7. Wypadki 7. Samobójstwa
8. Rak 8. Cukrzyca
9. Choroby okresu dziecięcego 9. Choroby wątroby
10. Błonica 10. Zabójstwa

 

Wyniki badań prowadzonych w ostatnich latach zgodnie potwierdzają, że główny wpływ na zdrowie wywiera styl życia. Joseph Califano (1979), były Sekretarz ds. Zdrowia, Edukacji i Opieki Społecznej uważa, że Amerykanie zabijają się poprzez "bezmyślne nałogi". Dalej stwierdza, że sami możemy więcej zrobić w celu poprawy stanu zdrowia i samopoczucia niż "jakikolwiek lekarz, szpital lekarstwo czy niezwykłe urządzenie medyczne". Były Lekarz Naczelny USA, Everett Koop, stwierdził, że styl życia to najważniejszy czynnik utrzymania zdrowia i zapobiegania chorobom (cyt. za Malamed, 1984).

Mamy tendencję do ignorowania stanu zdrowia, dopóki nie zachorujemy, a potem zakładamy, że to lekarz ma nas "naprawić" przy pomocy jakiegoś technologicznego "cudu"

 Znane badanie przeprowadzone w Alameda Country (Belloc i Breslow, 1972) pozwoliło na wyszczególnienie 7 nawyków zdrowotnych znacząco zmniejszających ryzyko zachorowania. Oszacowano, że 45-latek, który wyrobił sobie 6 lub 7 spośród tych nawków wydłuży swoje życie o 11 lat

7 spośród tych nawków wydłuży Twoje życie o 11 lat

 1) niepalenie papierosów

2) regularne uprawianie ćwiczeń fizycznych

3) utrzymywanie normalnej wagi

4) niejedzenie między posiłkami

5) codzienne jedzenie śniadań

6) siedem lub osiem godzin snu

7) nienadużywanie alkoholu.

Rosnąca świadomość wpływu zachowań na zdrowie to ważny czynnik w dobie obecnego kryzysu służby zdrowia. Twierdzenie, że jesteśmy odpowiedzialni za stan naszego zdrowia stoi w sprzeczności z tradycyjnym rozumieniem systemu opieki zdrowotnej. Mamy tendencję do ignorowania stanu zdrowia, dopóki nie zachorujemy, a potem zakładamy, że to lekarz ma nas "naprawić" przy pomocy jakiegoś technologicznego "cudu". Weil (1983) wyraża obawę, że technologiczne metody leczenia zachęcają do rozwoju "niebezpiecznego sposobu myślenia o zdrowiu".  

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑