Czym jest otyłość brzuszna? Otyłość brzuszna u mężczyzn.

Dodaj do ulubionych

Otyłość brzuszna to nic innego jak tkanka tłuszczowa zlokalizowana w rejonie powłok brzusznych. Mężczyźni są bardziej niż kobiety podatni na otyłość brzuszną (odkładanie  tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha), wynika to bezpośrednio z różnicy poziomu hormonów płciowych. Otyłość brzuszna u mężczyzn w dużo większym stopniu jest skorelowana z poziomem testosteronu (często dotyczy to niskich). Otyłość brzuszna mężczyzn jest najczęstszą przyczyną zespołu metabolicznego i związanego z nim ryzyka kardio !

Przeprowadzone badania wykazały, że spożywanie alkoholu jest bezpośrednio związane z obwodem talii i większym ryzykiem otyłości brzusznej u mężczyzn. Nadmierne spożycie alkoholu u mężczyzn znacząco zwiększa ryzyko przekroczenia zalecanej podaży kalorii, a co za tym idzie gromadzenie nadwyżki energii w postaci tkanki wisceralnej (brzusznej).

Czy tradycyjne brzuszki - popularne ćwiczenia na płaski brzuch pomogą pozbyć się tkanki tłuszczowej na brzuchu?

Istnieje błędne przekonanie, że izolowane ćwiczenia (czyli praca wykonywania w obrębie określonego mięśnia lub grupy mięśni ) najskuteczniej spala tłuszcz w żądanym miejscu – jest to jednak nieprawda.Takie ćwiczenia są korzystne przy wzmacnianiu i budowaniu konkretnych mięśni, ale na tłuszcz mają niewielki wpływ.

 Otyłość centralna (brzuszna) wiąże się ze statystycznie wyższym ryzykiem chorób:

 - Choroby serca

- Wysokie ciśnienie krwi

- Niektóre rodzaje raka

- Cukrzycy typu 2

- Insulino oporność

- Wysoki poziom trójglicerydów

- Niski poziom lipoprotein

 ''Wraz ze wzrostem obwodu talii i bioder zwiększa się ryzyko śmierci ''

Wraz ze wzrostem obwodu talii i bioder zwiększa się ryzyko śmierci. Obecnie uważa się, że tłuszcz magazynowany w jamie brzusznej jest największym zagrożeniem dla zdrowia. Badania US ogłoszone w maju 2010 Annals of Neurology przeprowadzone na ponad 700 dorosłych dowodzą, że zwiększone ilości trzewnej tkanki tłuszczowej, niezależnie od masy całkowitej, były powiązane z mniejsza objętością mózgu i zwiększonym ryzykiem demencji starczej.

Wraz z upływem wieku tracimy tkankę mięśniową, jeśli nie jesteśmy aktywni dlatego spowalnia się tępo w jakim organizm spala kalorie. Jeśli nie ograniczymy zbędnych kalorii lub nie zwiększymy swojej aktywności fizycznej, będziemy przybierać na wadze. Dobrą wiadomością jest to, że wisceralną (brzuszną) tkankę tłuszczową dość łatwo pokonać ćwiczeniami i dietą, co oprócz poprawy wyglądu  w sposób bezpośredni wpłynie na obniżenie ciśnienia krwi i cholesterolu, zmniejszy  ryzyko zachorowalności na raka jelita cienkiego.

 Jaką dietę zastosować aby ograniczyć odkładanie tkanki brzusznej ?

 Dieta o umiarkowanej kaloryczności z podstawowymi wytycznymi diety śródziemnomorskiej ogranicza odkładanie tkanki tłuszczowej wisceralnej ( brzusznej ). 2008 Badania opublikowane w New England Journal of Medicine   

 

SPRAWDŹ CZY JESTEŚ W GRUPIE RYZYKA -  ZMIERZ SWOJĄ TALIĘ

Do pomiaru obwodu talii należy użyć centymetra krawieckiego. Zacznij od góry z kości biodrowej, a potem przesuń na poziom pępka. Upewnij się, że centymetr nie jest zbyt napięty i jest ustawiony równolegle do podłogi. Nie wstrzymuj oddechu podczas pomiaru.

Kalkulator obwodu talii - SPRAWDŹ WYNIK

 

 

 

 

 

Autor: Adam Nelson

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑