Nauka oraz ćwiczenia fizyczne kluczem do długowieczności

Dodaj do ulubionych

Nauka oraz ćwiczenia fizyczne kluczem do długowieczności

Jak wynika z najnowszych badań, osoby otyłe nieświadomie skracają długość swojego życia o dwa miesiące na każdy kilogram wagi ciała. Naukowcy odnotowali także, że na ludzką długowieczność korzystnie wpływa edukacja, również pozaszkolna.  

Eksperci ustalili, że osoby niepalące, poszerzające w wolnym czasie swoje horyzonty umysłowe oraz podejmujące nowe wyzwania żyją dłużej od tych zmagających się z nałogami i sceptycznie nastawionych do zdobywania wiedzy.  

Naukowcy z Uniwersytetu w Edynburgu poddali analizie dane genetyczne o ponad 600 tysiącach ludzi, a dodatkowo zestawili je z szacunkami dotyczącymi długości życia swoich pacjentów.  

Bazując na założeniu, że każdy z nas współdzieli połowę informacji genetycznych z rodzicami, naukowcy byli w stanie oszacować wpływ poszczególnych genów na długość życia.  

Prowadzony styl życia w pewnym stopniu zależny jest od naszego DNA – geny wpływać mogą między innymi na skłonności do nadużywania alkoholu oraz substancji psychoaktywnych. Badaczom udało się także ustalić, które z nich w największym stopniu przyczyniają się do wydłużania lub skracania ludzkiego życia.   

Zespół ekspertów opracował metodę badawczą umożliwiającą wyeliminowanie wpływu czynników pobocznych na wyniki. Pozwoliło im to jasno określić aspekty stylu życia przekładające się na długowieczność.  

Przeprowadzone badania pozwoliły odkryć, że palenie papierosów oraz predyspozycje genetyczne do zapadnięcia na raka płuc w największym stopniu skracały długość życia badanych.  

Przykładowo, palenie jednej paczki papierosów dziennie przyczyniało się u respondentów do skrócenia przewidywanej długości życia nawet o siedem lat. Wartość ta była niższa u osób, które nawet w późnym stadium życia zdecydowały się zerwać z nałogiem.

Negatywny wpływ na długowieczność miały także nadmierna masa ciała oraz cukrzyca.  

W ramach badania udało się zidentyfikować dwa nowe geny odpowiedzialne za wydłużanie lub skracanie życia ludzkiego – pierwszy z nich odpowiedzialny był za poziom cholesterolu we krwi i obniżał długość życia o około 8 miesięcy, drugi natomiast poprawiał funkcjonowanie układu odpornościowego i sprawiał, że badani żyli dłużej średnio o pół roku.

Wyniki przeprowadzonych eksperymentów opublikowano w magazynie Nature Communications. Badanie współfinansowane było ze środków Rady na rzecz Badań Medycznych.

Materiał do badania pozyskano z 25 baz danych populacji europejskich, australijskich oraz północnoamerykańskich. Wykorzystano między innymi dane pochodzące z UK Biobank – kompleksowej bazy danych zawierającej dane o charakterystyce genetycznej, stylu życia oraz stanie zdrowia respondentów.  

Profesor Jim Wilson z Uniwersytetu w Edynburgu powiedział: "Duża ilość zgromadzonych danych oraz uzupełniające analizy genetyczne pozwoliły nam określić wpływ rozlicznych schematów zachowania oraz chorób na długość życia badanych."

Dr Peter Joshi, współpracownik profesora Wilsona, dodał:  "Dzięki naszemu eksperymentowi możliwe było ustalenie wpływu niektórych aspektów stylu życia na ludzką długowiecznych. Okazuje się na przykład, że palenie paczki papierosów dziennie skraca życie o nawet siedem lat, natomiast redukcja wagi ciała o choćby jeden kilogram to aż dwa dodatkowe miesiące życia."

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑