Fakty i mity o depresji

Dodaj do ulubionych

Fakty i mity o depresji

Mit: Ciężka praca pozwala uporać się z depresją

W ujęciu globalnym, depresja dotyka jedną na sześć osób, a więc warto dokładniej zapoznać się z dotyczącymi jej faktami oraz mitami. Jednym z nich jest przekonanie, że wystarczy rzucić się w wir pracy, by poczuć się lepiej. W przypadku przygnębienia może to być skuteczne rozwiązanie, jednakże specyfika depresji klinicznej jest zgoła odmienna. Przepracowanie może prowadzić do pogłębiania się tego stanu, zwłaszcza u mężczyzn.  

 

Mit: Depresja nie jest prawdziwą chorobą

Jest to potwierdzone zaburzenie psychiczne oraz jedna z głównych przyczyn zaburzeń u dorosłych Amerykanów. Często jest ona uważana za długo utrzymujące się niegroźne przygnębienie. Depresja może jednakże wpływać na zachodzenie daleko idących zmian w strukturze mózgu. U osób cierpiących z powodu omawianego problemu zauważyć można także dysproporcję w ilości oraz specyfice substancji przenoszących sygnały pomiędzy nerwami.  

 

Fakt: Mężczyźni przechodzą depresję ciężej

W przypadku mężczyzn cierpiących na depresję, ich najbliższe otoczenie, a czasem nawet lekarz rodzinny mogą nie zidentyfikować u nich depresji. Jest to spowodowane faktem, iż mężczyźni rzadziej od kobiet mówią o swoich uczuciach. Zamiast tego stają się oni drażliwi, poddenerwowani, czy niespokojni. Niektórzy panowie próbują radzić sobie z depresją przy pomocy środków odurzających lub narkotyków.  

 

Mit: Depresja to nic innego jak użalanie się nad sobą

W naszej kulturze zwykło się doceniać hart ducha oraz umysłu. Każdego, kto ich nie przejawia szybko szufladkujemy jako osobę użalającą się nad sobą. Nie można jednak sprawić, aby depresja odeszła w zapomnienie wyłącznie dlatego, że pacjent tego chce. Jest to choroba, która wiąże się z występowaniem zmian w mózgu. Niejednokrotnie wymaga ona leczenia.

 

Fakt: Depresja może dotknąć każdego z nas

Niezależnie od zawodu, cech charakteru oraz pochodzenia etnicznego wykształcić się może u nas depresja. Jest ona dwa razy bardziej powszechna w przypadku kobiet niż mężczyzn, jednakże może być to spowodowane faktem, iż panie częściej identyfikują u siebie jej symptomy i szukają pomocy. Wiele przypadków odnotowuje się w okresie dojrzewania oraz po 20. roku życia, jednakże problem ten może wystąpić na każdym etapie życia. Ryzyko zwiększa się po doznaniu traumatycznych doświadczeń psychicznych.  

 

Fakt: Depresja rozwija się powoli

Omawiane zaburzenie psychiczne rozwijać się może powoli. Zły dzień może przekształcić się w zły tydzień, a my coraz chętniej wyszukiwać możemy wymówki pozwalające unikać pracy, szkoły, czy spotkań ze znajomymi. Jeden z typów depresji, noszący medyczną nazwę dystymii, trwać może nawet przez kilka lat i stopniowo przekładać się na pogorszenie się jakości życia oraz codziennego funkcjonowania. Może on także przyjąć formę nagłego, obezwładniającego zaburzenia psychicznego. Przy odpowiednim leczeniu, powinniśmy odczuć zauważalną poprawę stanu psychicznego po 4-6 tygodniach.   

 

Mit: Pomoc lekarska = konieczność przyjmowania leków do końca życia

Pomimo często pojawiających się informacji o tym, że nasze pokolenie jest “pokoleniem lekomanów”, środki farmaceutyczne stanowią wyłącznie jeden z rodzajów terapii mających na celu pozbycie się depresji. Zwrócenie się o pomoc specjalisty nie oznacza, iż zostaniemy zmuszeni do przyjmowania leków. Psychologowie potwierdzają, że zwykła rozmowa ze specjalistą może okazać się skuteczniejsza niż medykamenty, zwłaszcza przy lekkiej depresji. Antydepresantów nie będziemy przyjmować do końca życia. Lekarz na pewno poinformuje nas, kiedy powinniśmy zakończyć ich stosowanie.  

 

Mit: Osoby zmagające się z depresją często płaczą

Nie zawsze jest tą prawdą. Niektórzy nie płaczą, ani nawet nie wyglądają na zasmuconych, mimo że na co dzień zmagają się z depresją. Osoby takie często czuć się mogą wyprane z uczuć i uważać się za bezwartościowe. Nawet jeżeli nie obserwujemy jednoznacznych symptomów, depresja może odebrać choremu chęć do życia, co przełożyć się może także na jego kontakty z najbliższymi.  

 

Fakt: Genetyka to nie wszystko

W przypadku, gdy członkowie naszej najbliższej rodziny cierpieli na depresję, istnieje szansa że z nami będzie podobnie…nie musi jednak tak być. Jeżeli jednak posiadamy informacje o wcześniejszych przypadkach zachorowania u naszych rodziców czy dziadków, warto podjąć działania zapobiegawcze, czy to poprzez redukcję stresu, zwiększenie ilości wysiłku fizycznego, czy też udanie się po poradę do lekarza.

 

Mit: Depresja to nieodłączna część okresu przekwitania

Większość osób radzi sobie z wyzwaniami dnia codziennego nie popadając w depresję. U osób starszych pojawiać się mogą jednak nietypowe symptomy, takie jak zmiana smaku, przybieranie na sile bólów stawów i kości oraz zaburzenia snu. Rzeczone problemy zdrowotne mogą przekładać się na depresję w przypadku seniorów, a także spowalniać ich powrót do pełni zdrowia po zawale lub operacji.

 

Fakt: Depresja imitować może demencję

W przypadku seniorów, depresja może stanowić główną przyczynę problemów z pamięcią, zagubienia oraz urojeń. Opiekunowie oraz lekarze mogą symptomy te uznać za początek demencji, charakteryzującej się pogorszeniem pamięci u osób starszych. Odpowiednie leczenie może w wielu przypadkach zdziałać cuda. Niezwykle wysoką skutecznością, zwłaszcza w przypadku osób nie mogących oraz nie chcących przyjmować leków, jest psychoterapia.  

 

Mit: Szczerość tylko wszystko pogorszy

Jeszcze do niedawna zwykło się uważać, że nie powinno się nadmiernie skupiać na własnych problemach oraz często o nich rozmawiać. Naukowcy są obecnie zdania, że właściwie poprowadzona rozmowa ze specjalistą może poprawić stan zdrowia pacjenta. Psychoterapia może okazać się pomocna, jako że przyczynia się ona do zmiany destrukcyjnych schematów myślowych, pozwala zrozumieć tłumione emocje oraz zwalczać problemy w związku. Najważniejsze jest zdobycie się na odwagę i zgłoszenie się po pomoc do eksperta.  

 

Fakt: Pozytywne myślenie może okazać się pomocne

Stare porzekadło, mówiące że należy “patrzeć na świat przez różowe okulary” stało się podstawą jednej z metod leczenia depresji. Nosi ona nazwę kognitywnej terapii behawioralnej (CBT). Można się dzięki niej nauczyć właściwych sposobów zachowania oraz myślenia. Negatywne myśli i odczucia pozwala ona zastąpić pozytywnymi, natomiast najlepsze efekty daje przy jednoczesnym stosowaniu leków.  

 

Mit: Nastolatkowie są z natury niezadowoleni

Mimo, iż wielu nastolatków faktycznie jest kapryśnych, niepokornych i zafascynowanych “ciemną stroną życia” to pamiętać należy, że przedłużające się okresy smutku i przygnębienia nie są dla nich stanem normalnym. Smutek trwający ponad 2 tygodnie może być oznaką depresji –wykształca się ona u jednego na jedenastu nastolatków. Innymi symptomami mogą być: frustracja oraz podenerwowanie nawet w otoczeniu dorosłych, brak przyjemności wynikającej z wykonywania ulubionych czynności, czy też nagłe pogorszenie się wyników w nauce.   

 

Fakt: Wysiłek fizyczny jest doskonałym lekarstwem

Badania naukowe pokazują, że regularne ćwiczenia o średniej intensywności osłabiają symptomy depresyjne i w przypadku niektórych osób działać mogą nawet lepiej niż tradycyjne leki. Doskonałym rozwiązaniem może być na przykład trening w gronie najbliższych lub znajomych.  

 

Mit: Depresję bardzo trudno wyleczyć

Większość osób podejmujących staranie walki z depresją po pewnym czasie czuje się znacznie lepiej. W ramach zakrojonego na szeroką skalę badania przeprowadzonego przez Narodowy Instytut Zdrowia Psychicznego wynika, że 70% osób pozbywa się depresji dzięki lekom. Eksperyment dowiódł także, że największą skutecznością wykazuje się połączenie medykamentów z psychoterapią.  

 

Fakt: Problem problemowi nierówny  

Niektóre wydarzenia mogą sprawić, że czuć się będziemy smutni lub przygnębieni, nie muszą one jednak przyjmować formy depresji. Załamanie może towarzyszyć śmierci bliskiej osoby, rozwodowi, utracie pracy, czy odkryciu, że cierpimy na poważną chorobę. Jeżeli jednak smutek towarzyszy nam przez większą część każdego dnia, oznacza to że potrzebujemy pomocy. Obecność bliskich, którzy odciągną nasze myśli od smutku może okazać się zbawienna.  

 

Fakt: Warto wierzyć w lepsze dni

Osoby cierpiące na depresję uznać mogą, że nie przyjdą dla nich już lepsze dni. Poczucie bezsilności jest jednak częścią choroby, nie natomiast stanem rzeczywistym. Dzięki leczeniu, pozytywne myśli mogą szybko zastąpić ich negatywne odpowiedniki. Poprawie nastroju towarzyszyć będzie także lepszy sen oraz apetyt.

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑