Kortyzol - Co wpływa na poziom hormonu stresu?

Dodaj do ulubionych

Hormon stresu - kortyzol - Każdy z entuzjastów ćwiczeń dąży do osiągnięcia jak najlepszych wyników. W ostatnim czasie duża grupa zawodowców powstrzymała się od wykonywania treningów aerobowych. Powodem są liczne doniesienia o niekorzystnym wzroście stężenia kortyzolu we krwi w czasie wykonywania ćwiczeń aerobowych, który ma bezpośredni związek z katabolizmem białek, który powoduje duże straty w tkance mięśniowej.

Fakt I 

Kortyzol jest hormonem sterydowym, produkowanym przez korę nadnerczy w mózgu. Wpływa na wiele funkcji w organizmie, w tym układu krążenia, przemiany materii, układu odpornościowego. Według University of New Mexico duży wpływ na podwyższenie kortyzolu ma stres, który wpływa na ryzyko powstania otyłości brzusznej. Regularne ćwiczenia pomogą wpłynąć na redukcję stresu, a co za tym idzie - obniżą poziom kortyzolu.

Fakt II 

Techniki i ćwiczenia wpływające na kontrolę nad stresem. Ćwiczenia i techniki, pomocne w kontroli nad stresem takie jak głębokie oddychanie czy medytacja, obejmują część programów treningowych zgodnie z UMMC. Dlatego powinieneś ćwiczyć jogę, tai chi, pilates, które łączą w sobie aktywność fizyczną i techniki relaksacyjne. Pomogą Ci one skutecznie zredukować stres obniżając poziom kortyzolu.

Fakt III 

Masaż leczniczy Według badań opublikowanych w "International of Neuroscience" w 2005 roku terapia z zastosowaniem masażu, znacząco zmniejsza poziom kortyzolu oraz wyzwala w mózgu pozytywną chemię w postaci serotoniny i dopaminy.

Fakty IV 

Leki wpływające na podwyższenie poziomu kortyzolu Według Medicine Plus, niektóre leki zawierające estrogen i pigułki antykoncepcyjne oraz choroby takie jak zespół Cushinga czy guzy nadnerczy mogą mieć wpływ na poziom kortyzolu. Jeśli podejrzewasz, że możesz mieć nieprawidłowy poziom kortyzolu, lekarz może zlecić wykonanie badanie krwi które określi jego poziom.  

Autor: Anna Ścisłowska

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑