Jak żyć zdrowo? Badania wskazują, że jesteśmy w stanie dokonać w swoim życiu wielu zmian jednocześnie.

Dodaj do ulubionych

Jak żyć zdrowo?. Okazuje się że w krótkim czasie możemy zmienić swoje nawyki nie do poznania: Badania wskazuję, że jesteśmy w stanie dokonać w swoim życiu wielu pozytywnych zmian jednocześnie.  

Najnowszy z przeprowadzonych eksperymentów naukowych pozwolił ekspertom dowieść, iż ludzie są w stanie dokonać wielu zmian w swoim życiu jednocześnie. Respondenci biorący udział w badaniu testowani byli pod kątem wielu czynników, takich jak sprawność fizyczna, poziom cholesterolu i trójglicerydów, wydajność pamięci roboczej, czy też czytanie ze zrozumieniem. Przeszli oni także badanie rezonansem magnetycznym (MRI) celem analizy obszarów mózgu odpowiedzialnych za funkcje kognitywne.    

Wyobraźmy sobie, że niedawno zdecydowałeś się poczynić w swoim życiu pewne istotne zmiany. Nie jesteś w formie, twój umysł pracuje na niskich obrotach, spadła twoja samoocena, a dodatkowo nie jesteś w stanie w pełni skupić się na treści czytanego tekstu. Podejmujesz więc decyzję o podjęciu wysiłków mających na celu zmianę jednego z obszarów problematycznych, na przykład zrzuceniu nadmiaru kilogramów. Innymi kwestiami postanawiasz zająć się później. Nie można bowiem obciążać się zbyt mocno, nieprawdaż?  

Uwierz w swoje możliwości

Najnowsze badanie opublikowane poprzez pracowników Uniwersytetu Santa Barbara wskazuje, że zbyt nisko się cenimy. Praca zatytułowana "Podnieś sobie poprzeczkę: Zwiększona Kognitywna, Afektywna oraz Neurologiczna Efektywność Organizmu Osiągnięta na Drodze Intensywnej Stymulacji Wielopoziomowej" opublikowana została w tym tygodniu w magazynie Frontiers in Human Neuroscience. Wynika z niej, że niewystarczająco wierzymy w swoje możliwości. 

Michael Mrazek, dyrektor Centrum Uważności i Potencjału Ludzkiego oraz autor badania powiedział, że trwające sześć tygodni badanie opisane w artykule dobitnie pokazuje, iż możliwe jest jednoczesne poprawienie wielu aspektów fizycznych i psychicznych naszego życia. Wszyscy uczestnicy testu poprawili swoją siłę, wytrzymałość, zwinność, wydajnośc pamięci roboczej, umiejętność czytania ze zrozumieniem, nastrój, samoocenę, uważność oraz ogólny poziom zadowolenia z życia.  

Pracuj nad sobą

"Nasza praca pokazuje jak duże korzyści może przynieść intensywna praca nad sobą" wyjaśnia Mrazek. Osiągnięte rezultaty wskazują, że zmiany są nie tylko statystycznie istotne ale także trudne do przeceniania. "Wiele korzyści osiągniętych przez respondentów dzięki treningowi było wręcz oszałamiających. Co więcej, wyniki badanych były lepsze niż te osiągnięte przez respondentów podczas pracy nad wyizolowaną cechą czy atrybutem."

W ramach badania do udziału w intensywnym programie poprawy jakości życia zaproszono 31 studentów. 15 z nich wzięło udział w programie, natomiast 16 stanowiło grupę kontrolną. Osoby uczestniczące w programie trenowały pięć godzin dziennie co weekend przez sześć tygodni. Uprawiały one 2,5 godziny ćwiczeń fizycznych (między innymi były to joga i pilates), przez godzinę medytowały, natomiast przez ostatnie 1,5 godziny uczestniczyły w wykładach lub dyskusjach na tematy takie jak sen, odżywianie, ćwiczenia, uważność, relacje międzyludzkie, czy samopoczucie ogólne. Zalecono im także ograniczenie spożycia alkoholu do maksymalnie jednego napoju wyskokowego dziennie, spożywanie zbilansowanych posiłków oraz spanie 8-10 godzin dziennie.   

Respondenci biorący udział w badaniu poddani zostali wielu testom sprawdzającym ich sprawność fizyczną, poziom cholesterolu i trójglicerydów, wydajność pamięci roboczej, czy umiejętność czytania ze zrozumieniem. Przeszli oni także badanie rezonansem magnetycznym (MRI) celem analizy obszarów mózgu odpowiedzialnych za funkcje kognitywne.  

"Skanowanie mózgu pozwoliło nam w pełni zrozumieć istotę uzyskanych wyników" wyjaśnił Mrazek. "Przykładowo, respondenci poczynili ogromne postępy jeżeli chodziło o uważność, umiejętność czytania ze zrozumieniem oraz pamięć roboczą. Analiza zdjęć mózgu pozwoliła ustalić jak wpłynęło to na zmianę struktury ich mózgu."

Co jeszcze bardziej niezwykłe, wypracowane wyniki utrzymywały się u respondentów nawet przez okres sześciu tygodni po zakończeniu programu. "Przewidywaliśmy, iż program umożliwi znaczną poprawę stanu zdrowia, umiejętności poznawczych oraz ogólnego samopoczucia. Nie byliśmy jednakże w stanie sprecyzować jak długo te korzystne zmiany się utrzymają. Wydawało się nam niemożliwe, aby wykroczyły one poza okres treningu. Ogromnym zaskoczeniem było więc dla nas odkrycie, iż wypracowane zmiany utrzymują się nawet do sześciu tygodni po zakończeniu programu."

Określenie jak możliwe było poczynienie tak daleko idących zmian wymaga przeprowadzenia badań uzupełniających, jednakże Mrazek uważa, iż kompleksowy trening umożliwił ogólny rozwój ciała i umysłu. "Najnowsze badania wskazują, że korzystne jest wprowadzanie w życiu co najmniej dwóch zmian jednocześnie, szczególnie jeżeli są one ze sobą w jakiś sposób powiązane. Łatwiej jest nam pić mniej kawy w sytuacji, gdy dodatkowo dłużej śpimy. Podczas zaproponowanego przez nas treningu jedne z cech silnie wiązały się z innymi, dzięki czemu udało się uzyskać tak zadowalające efekty." 

Mrazek dodał również, iż utarło się aby wprowadzać zmiany w życiu w sposób jednopoziomowy. Na podobnym schemacie opiera się także nauka – testuje się określony aspekt zagadnienia, a następnie  analizuje efekty jego zmian. Eksperci zdecydował jednakże się na zastosowanie innej metody. "Zrozumieliśmy, że zmiany w naszym życiu nie zachodzą w próżni. Chcieliśmy więc sprawdzić jak wielu z nich dokonać można jednocześnie."

Mrazek uważa także, że wyniki badania mogą mieć szerokie zastosowanie także poza uniwersytetem. Mimo, iż grupą badaną byli studenci, nie różnili się oni w sposób zauważalny od ogółu populacji. "Byli to bardzo różni młodzi ludzie. Wielu z nich zmagało się z problemami psychicznymi lub ograniczeniami fizycznymi. Niektórzy z nich radzili sobie doskonale, inni mieli pewne problemy z prawidłowym wykonaniem treningu. Konieczne jest przeprowadzenie badań uzupełniających, które to pozwoliłyby stwierdzić czy wyniki naszego eksperymentu przełożyć można na ogół populacji."

Eksperci nie ukrywają, że z intensywnego programu treningowego maksimum korzyści osiągną osoby uczące się i studiujące. "Wiele osób uczących się spędza w szkole niemalże każdy dzień. Łącznie jest to 10 lub nawet więcej lat życia. Nasz program był intensywny, wymagał bowiem poświęcenia sześciu tygodni, jednakże nie był to nadmiernie długi okres czasu, szczególnie w porównaniu z okresem spędzanym w szkole. W ramach przyszłych badań postaramy się sprawdzić jak tak intensywny program treningowy wpłynąć może na osiągane wyniki naukowe oraz ogólne samopoczucie uczniów gimnazjów oraz szkół średnich."

Mrazek uważa także, że osoby, które niedawno przeszły na emeryturę również mogą zdecydować się na zastosowanie w praktyce założeń opisywanego intensywnego programu treningowego. "Intuicja podpowiada nam, że trening taki przynosi multum korzyści niezależnie od wieku. Stanowi on doskonałe wyzwanie dla osób, które właśnie zakończyły karierę zawodową i pragną zadbać o swoje zdrowie oraz umysł. Dzięki temu będą one w stanie w dalszym ciągu w pełni cieszyć się życiem. Możemy im pomóc walczyć z postępującym procesem starzenia. Efektywność takiego programu u przedstawicieli rzeczonej grupy wiekowej przeanalizujemy na drodze dalszych badań."

Jonathan Schooler, współautor badania, profesor Wydziału Psychologii i Nauk o Mózgu oraz dyrektor Centrum Uważności i Potencjału Ludzkiego również podkreśla zarówno naukową i społeczną wagę przeprowadzonego eksperymentu.

"Omawiana praca naukowa pokazuje, że ludzie są w stanie osiągnąć swój maksymalny potencjał oraz identyfikuje mechanizmy umożliwiające podjęcie korzystnych zmian." 

Mrazek powiedział, że rezultaty testu napełniają go optymizmem. "Uważam, iż wskazuje ono na możliwość osiągnięcia wielu istotnych celów jednocześnie. Mimo, iż wyniki są obiecujące, uważam że konieczne jest przeprowadzenie dalszych badań celem przeanalizowania skuteczności programu intensywnego rozwoju. Realne ograniczenia potencjału ludzkiego nie zostały jeszcze w pełni poznane przez świat naukowy."

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑