Dokucza Ci ból pleców? Przyczyny bólu pleców - Fakty i Mity

Dodaj do ulubionych

Ból pleców może pojawić się nagle. Przyczyny bólu pleców zależą od wielu czynników, rozróżnia się swoisty i nieswoisty ból pleców. Siedzący tryb życia, brak ruchu a co za tym idzie nieprawidłowa postawa są najczęstszą przyczyną powodującą bóle pleców. Nieswoisty ból pleców (nieswoiste bóle kręgosłupa) mogą powodować również liczne choroby. Ból pleców ujawnia się w postaci ostrego kłucia lub tępego bólu promieniującego często w kierunku kończyny dolnej (rwa kulszowa). Prędzej czy później 8 na 10 osób doświadcza bólu pleców. Bolące plecy są powszechne tak, jak mity na ich temat. Sprawdź, czy jesteś w stanie odróżnić mity od faktów.

 Ból pleców - Fakty i mity

 

1. Mit: Zawsze siedź prosto

Ok, garbienie się nie jest dobre dla pleców. Ale siedzenie tak, jakby ktoś kij połknął przez długi okres czasu także obciąża plecy. Jeżeli spędzasz dużo czasu w pozycji siedzącej, wypróbuj następujący sposób: odchyl się na krześle dotykając stopami podłogi i lekko wyginając plecy. Jeszcze lepiej działa pozycja stojąca zamiast siedzącej w pracy np.: podczas rozmowy telefonicznej czy przeglądania materiałów.

 2. Mit: Nie dźwigaj

To nie koniecznie chodzi o to, ile dźwigasz, tylko jak. Oczywiście dźwiganie prawdziwych ciężarów zostaw maszynom i prawdziwym siłaczom. Gdy podnosisz coś ciężkiego, wykonaj przysiad nad podnoszonym przedmiotem z wyprostowanymi plecami i głową wyciągniętą ku górze. Wstań polegając na sile nóg, która uniesie ciężar. Nie obracaj się ani nie wyginaj ciała podczas noszenia, ponieważ to może doprowadzić do urazu pleców.

 3. Mit: Odpoczynek w łóżku to najlepsze lekarstwo na ból pleców

Tak, odpoczynek pomaga na ostre bóle lub nadwyrężenie pleców. Ale leżenie w łóżku nie jest odpowiedzią na wszystkie bolączki. 1-2 dni w łóżku może tylko zwiększyć ból.

 4.  Mit: Ból plecó wynika z urazu

Przyczyn bólu pleców jest bardzo dużo: zwyrodnienie dysków kręgowych, zranienia, choroby, infekcje i odziedziczone choroby i zwyrodnienia.

 5. Fakt: Więcej kilogramów, większy ból pleców

Ćwiczenia i sprawność fizyczna chroni przed bólem pleców. Bolące plecy to chleb powszedni dla osób z kiepską kondycją, szczególnie wśród „weekendowych wojowników”, którzy podejmują duży wysiłek fizyczny w weekendy siedząc na tyłku przez resztę tygodnia. I oczywiście, co łatwo zgadnąć, nadwaga i otyłość wzmagają nadwyrężenie pleców.

6. Mit: Osoby szczupłe nie odczuwają bólu pleców

Ból pleców dotyczy każdego. Osoby za chude, szczególnie cierpiące na zaburzenia odżywiania (np.: anoreksję) mogą cierpieć z powodu utraty tkanki kostnej w wyniku naderwanych lub skruszonych kręgów.

 7. Mit: Ćwiczenia tylko wzmagają ból pleców

Bardzo powszechny i szkodliwy mit. Regularne ćwiczenia zapobiegają bólowi pleców. A osobom cierpiącym na ostre bóle dolnych pleców lekarze zalecają program ćwiczeń, który można rozpocząć od łatwych ćwiczeń i stopniowo zwiększać poziom trudności i intensywność. Gdy tylko ostry ból ustąpi, regularne ćwiczenia mogą zapobiec jego nawrotowi w przyszłości.

 8. Fakt: Chiropraktyka (kręgarstwo) może pomóc

American College of Physicians i American Pain Society zalecają w wskazówkach nt. leczenia bólu dolnych pleców, aby pacjenci i lekarze rozważyli inne możliwości o potwierdzonym korzystnym działaniu na plecy: masaże i kręgarstwo.

 9. Fakt: Akupunktura pomaga w walce z bólem pleców

Zgodnie ze wskazówkami American College of Physicians i American Pain Society pacjenci i lekarze powinni rozważyć akupunkturę jako jedną z terapii bólu pleców w szczególności, gdy standardowe leczenie nie przynosi ulgi. Joga, Pilates Core, relaksacja i terapia kognitywno-behawioralna są także warte uwagi.

 10. Mit: Twarde materace są lepsze

Badanie przeprowadzone w Hiszpanii na grupie osób cierpiących na długotrwałe, ogólne bóle pleców, wykazało, że osoby śpiące na średnio twardych materacach – 5,6 na 10-punktowej skali, gdzie 1 oznaczał twardy, a 10 miękki – odczuwały mniejszy ból pleców niż uczestnicy śpiący na twardych materacach (2,3 na skali). Jednakże do wyboru twardości materaca należy podchodzić indywidualnie w zależności od nawyków dotyczących spania i przyczyn bólu pleców.

Autor: Anna Ścisłowska

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑