Niedobór snu jako skuteczny środek antydepresyjny?

Dodaj do ulubionych

Niedobór snu okazuje się być skutecznym środkiem antydepresyjnym u połowy przebadanych respondentów

Niedobór snu – będący metodą terapeutyczną stosowaną w warunkach kontrolowanych – przyczynił się do raptownego ograniczenia symptomów depresyjnych u ponad połowy badanych pacjentów. Wyniki takie uzyskano w ramach pierwszego od 30 lat badania analizującego rzeczone zjawisko przeprowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Medycznego w Pensylwanii. Częściowy brak snu (a więc odpoczynek trwający wyłącznie 3-4 godziny po którym następował okres 20-21 godzin aktywności) okazał się równie efektywny w przeciwdziałaniu depresji co całkowity brak snu (brak jakiegokolwiek odpoczynku przez okres 36 godzin). Dodatkowe stosowanie leków jedynie w marginalnym stopniu wpłynęło na uzyskane wyniki. Rezultaty testu opublikowano w magazynie Journal of Clinical Psychiatry.

 

Mimo, że zarówno częściowy jak i całkowity brak snu powodował poprawę samopoczucia w przeciągu 24 godzin od zakończenia badania, eksperci zauważają, że w dalszym ciągu najczęściej stosowanym sposobem walki z depresją pozostają środki antydepresyjne. Warto w tym miejscu nadmienić, że aby stosowane medykamenty osiągnęły optymalną efektywność, minąć musi nawet tydzień. Mimo tego, aż 16,7 procenta z 242 milionów osób dorosłych zamieszkujących Stany Zjednoczone zrealizowało w roku 2013 receptę na co najmniej jeden lek antydepresyjny. Naukowcy wierzą, że wyniki przeprowadzonego badania mogą w istotny sposób wpłynąć na zapatrywanie na leczenie depresji aż 116,1 miliona osób, które w roku 2014 zmagały się z tym problemem natury psychicznej.   

 

Wcześniejsze eksperymenty wykazały działanie antydepresyjne braku snu u 40-60 procent badanych, jednakże były one prowadzone w roku 1990, a od tamtej pory naukowcy nie przedstawili dokładniejszych danych na ten temat, nawet pomimo przeprowadzenia aż 75 różnych badań dotykających rzeczonego zagadnienia.  

 

"Minęło już ponad 30 lat od odkrycia, że brak snu korzystnie wpływa na stan zdrowia osób zmagających się depresją. Od tamtej pory nie udało się określić jak efektywna jest ta metoda oraz w jaki sposób powinna być ona stosowana celem uzyskania możliwie najlepszych rezultatów " stwierdził główny autor badania, doktor Philip Gehrman, adiunkt psychiatrii oraz pracownik Centrum ds. Walki z Bezsennością w Pensylwanii. "Przeprowadzona przez nas analiza dokładnie pokazuje skuteczność mniejszej niż zalecana ilości snu oraz prezentuje sposób leczenia."

 

Dzięki przeglądowi wyników ponad 2000 badań, badacze byli w stanie wybrać 66 prac naukowych opublikowanych w okresie ostatnich 36 lat, które to zorientowane były na określenie efektywności nadmienionej techniki (a więc całkowitego lub częściowego niedoboru snu). U respondentów biorących udział w badaniach odnotowano występowanie epizodów depresyjnych, maniakalnych lub  synergię ich obydwu. Eksperci przyjrzeli się także stosowanym przez badanych lekom, jak również - ich wiekowi i płci. Postanowili oni również sprawdzić jak w ramach każdego z badań rozumiano „efektywność” niedoboru snu.

 

"Przeanalizowane przez nas eksperymenty i prace naukowe wykazały, że brak snu wpływa korzystnie na przedstawicieli różnych grup społecznych i narodów" stwierdziła współautorka badania, doktor Elaine Boland, psycholog zatrudniona w Centrum Medycznym im. Michaela J. Crescenza. "Niezależnie od tego w jaki sposób określano skuteczność niedoboru snu oraz jak wywoływano go u respondentów, jego wpływ na stan zdrowia osób zmagających się z depresją był wysoce zbliżony."

 

Autorzy podkreślili, że konieczne jest przeprowadzenie badań uzupełniających celem precyzyjnego określenia powodu, dla którego brak snu prowadzi do raptownego i zauważalnego spadku dotkliwości symptomów depresyjnych. Niezbędne jest także opracowanie dokładniejszych oraz bardziej wiarygodnych wskaźników efektywności terapii, co z kolei pozwoli na określenie ich skuteczności w odniesieniu do określonych grup pacjentów.

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑