Naukowcy okryli mechanizm regulujący porost włosów

Najnowsze badanie pozwoliło ekspertom pełniej zrozumieć mechanizm regulujący porost włosów

Jest to istotny krok naprzód w walce z łysieniem oraz nadmiarem owłosienia. Parafrazując znane powiedzenie – żaden włos nie jest samotną wyspą.

Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego odkryli, że włosy mogą się ze sobą komunikować i - zależnie od zaistniałej sytuacji – porastać z określoną częstotliwością poszczególne obszary ciała. Za regulację tego procesu odpowiada mechanizm molekularny, który to wstępnie przystosowuje dany rejon skórny oraz przygotowuje go na porost włosów, dzięki czemu owłosienie jest regularne (nie występują obszary nieowłosione). Mechanizm ten kontroluje także gęstość włosów pokrywających różne obszary ciała.

U zwierząt proces ten odgrywa niebagatelną rolę i pozwala im przetrwać. W przypadku ludzi, jego identyfikacja oraz pełne zrozumienie może w przyszłości pomóc naukowcom opracować nowe sposoby walki zarówno z łysieniem jak i nadmiarem owłosienia. Eksperci pragną także lepiej poznać paradygmat regeneracji innych komórek, takich jak komórki jelit oraz szpiku kostnego.

Do badania eksperci wykorzystali model zwierzęcy bazując na myszach, u których porost włosów kształtował się poniżej przeciętnej. Głównym celem analizy było określenie procesów mogących prowadzić do łysienia. Wyniki przeprowadzonego badania opublikowano w magazynie eLife. Maksim Plikus, adiunkt biologii komórkowej oraz rozwojowej i Qing Nie, profesor nauk matematycznych odpowiedzialni byli za nadzór nad zespołem badaczy. Ji Won Oh pracujący w laboratorium Plikusa oraz Qixuan Wang z laboratorium Nie również w znacznym stopniu przyczynili się do postępu prac.

Sposób komunikacji wzajemnej pomiędzy poszczególnymi rejonami skóry

Naukowcy postanowili przede wszystkim przyjrzeć się schematom aktywności ścieżki sygnałowej  Wnt, która to odgrywa istotną rolę w rozwoju oraz regeneracji embrionalnej. Dodatkowo analizie poddano wpływ białek morfogenetycznych kości na organizm, jako że wcześniejsze badania dowiodły, iż są one odpowiedzialne za redukcję tempa porostu włosów.

Mimo, iż w literaturze tematu przeczytać można, że sygnały Wnt-BMP regulują porost włosów w niektórych obszarach ciała, jeszcze do niedawna eksperci nie byli w stanie określić w jaki sposób poszczególne rejony skórne komunikują się ze sobą celem określenia liczebności i gęstości włosów mających je porastać. Dzięki zastosowaniu modelu matematycznego opracowanego w laboratorium Nie i doświadczeniom zdobytym na drodze kompleksowych badań naskórka prowadzonych w laboratorium Plikusa udało się ustalić, że regulacja Wnt-BMP zachodzi na całej powierzchni skóry.

"Nie wiedzieliśmy w jaki sposób naskórek znajdujący się na plecach “komunikuje się” z komórkami w okolicach brzucha celem określenia gęstości owłosienia" przyznał Plikus. "Seria eksperymentów pozwoliła nam ustalić, że mimo iż obszary te mogą komunikować się przy pomocy innych dialektów sygnałowych to rozumieją się one dzięki występującym w obydwu dialektach „sygnałom kluczowym”.

Przyczyny problemów z porostem włosów

Rozbicie zidentyfikowanego mechanizmu na czynniki pierwsze może pozwolić naukowcom odkryć przyczyny nieregularnego porostu włosów oraz opracować sposoby zapobiegania rzeczonemu problemowi.

Nadmienić należy na przykład, że łysienie u mężczyzn występuje najczęściej w obszarze czoła oraz ciemienia, nie natomiast z tyłu głowy. Komunikacja pomiędzy nadmienionymi obszarami zostaje zaburzona, przez co ciemię oraz okolice czoła przestają porastać nowe włosy.

"Jeżeli okazałoby się, że możliwe byłoby wznowienie komunikacji, bylibyśmy o krok od powstrzymania łysienia obszarowego " powiedział Plikus.

"W okolicach ramion, nóg i pleców zauważyć można z kolei nadmiar owłosienia. Nasze badanie pokazuje, że jest to skutek wzmożonej komunikacji pomiędzy określonymi obszarami ciała."

Dalsze analizy

Plikus stwierdził, że częstotliwość wysyłania przez Wnt i BMP sygnałów kontrolować można przy pomocy odpowiednich leków. "W ramach eksperymentu udało nam się określić poziom aktywności Wnt-BMP mogący przyczyniać się do porostu włosów, jak również poziom powodujący zmniejszoną aktywność macierzy włosowych. Dzięki temu będziemy w stanie w najbliższej przyszłości zoptymalizować porost owłosienia na całym ciele."

Ekspert dodał także, że badaczom ustało się ustalić, iż czynniki zgoła odmienne od sygnałów Wnt i BMP wpływać mogą na szybszy porost włosów. Celem zespołu jest teraz ich dokładne poznanie.

Profesor Nie poinformował, że eksperymenty laboratoryjne mogą okazać się niewystarczające jeżeli chodzi o analizę złożonych funkcji biologicznych, takich jak porost włosów na całej powierzchni ciała. "W takim przypadku opracowane modele matematyczne mogą okazać się nieocenionym wsparciem" powiedział. "Stworzony przez nas model pozwolił określić paradygmat komunikacji pomiędzy włosami. Nie byliśmy w stanie go zidentyfikować w oparciu wyłącznie o eksperymenty stricte biologiczne."