Czego nie jeść w ciąży?

Dodaj do ulubionych

Czego nie jeść w ciąży? Istnieje grupa pokarmów których nie powinno się jeść w ciąży, ponieważ mogą być przyczyną chorób, lub/i zaszkodzić nienarodzonemu jeszcze dziecku. Poznaj ważne informacje dotyczące pokarmów których należy unikać i  kiedy zachować szczególną ostrożność przy ich wyborze.  Zapoznaj się z listą produktów.

Lista zakazanych produktów

 

Niektóre rodzaje sera

Możesz włączyć do swojej diety sery twarde takie jak : cheddar, parmezan, nawet jeśli są wytworzone z niepasteryzowanego mleka. Sery twarde zawierają mnie j wody, dlatego jest bardzo mało prawdopodobne by mogły w nich rozwinąć się bakterie. Jeśli zdecydujesz się na sery to upewnij się są wytworzone z mleka pasteryzowanego.

Pasztety

Unikaj jedzenia wszelkiego rodzaju pasztetów, włączając pasztety warzywne, ponieważ mogą one zawierać listerię. Listerioza to jedna z chorób zakaźnych. Powoduje ją zakażenie bakterią Listeria monocytogenes, która jest często spotykana w otaczającym nas środowisku.  Na listeriozę narażone są szczególnie: chorzy na nowotwór, osoby z obniżoną odpornością , osoby po przeszczepie nerek, kobiety w ciąży oraz noworodki.

Surowe lub częściowo ugotowane jaja

Upewnij się, że jaja są dokładnie ugotowane . Zapobiega to ryzyku rozwoju salmonelli.  Unikaj żywności, która zawiera surowe i niedogotowane jajka, jak np. domowy majonez czy tatar

Surowe lub niedogotowane mięso

Gotuj wszystkie mięsa i drób dokładnie. Należy zachować szczególną ostrożność przy drobiu, wieprzowinie, kiełbasach i mięsie mielonym do którego zaliczają się również hamburgery. Brak odpowiedniej obróbki mięsa stwarza bezpośrednie ryzyko zachorowania na toksoplazmozę.

Toksoplazmoza -  jest to pasożytnicza choroba ludzi i innych zwierząt spowodowana zarażeniem pierwotniakiem Toxoplasma gondii. Żywicielem ostatecznym są koty domowe i niektóre kotowate. Żywicielem pośrednim zaś wszystkie ssaki łącznie z człowiekiem oraz ptaki. Zakażenie toksoplazmozą to jedno z najczęstszych zakażeń pasożytniczych. Mimo wysokiego odsetka zakażonych, niewielka liczba osób choruje. Jeśli jesteś w ciąży zakażenie może uszkodzić dziecko. Jeśli czujesz, że możesz być zagrożona, omów to ze swoim lekarzem. Leczenie toksoplazmozy można podjąć w czasie ciąży.

Środki ostrożności: Po przygotowaniu surowego mięsa, należy umyć dokładnie wszystkie powierzchnie i sprzęty, pamiętając o dokładnym umyciu rąk.

 Wątroba

Nie należy jeść produktów z wątroby lub wątroby, takich jak  pasztet lub kiełbasa z wątrobą, ponieważ mogą  zawierać dużo witaminy A. Zbyt duża dawka witaminy A może zaszkodzić dziecku. Suplementy zawierające witaminę A Nie należy przyjmować  suplementów wielowitaminowych o podwyższonej dawce witaminy A, suplementów na bazie oleju z wątroby ryb ani żadnych suplementów zawierających witaminę A Twoja dieta powinna ograniczać ilość zjadanego tuńczyka  do: nie więcej niż dwa steki w tygodniu (około 140g gotowane lub surowe 170g każdy), lub cztery średnie puszki tuńczyka tygodniowo (około 140g po odsączeniu)

 Orzeszki ziemne

Jeśli chcesz do swojej diety w czasie ciąży włączyć orzeszki ziemne, możesz to zrobić. Napewno słyszałaś o kobietach które będąc w ciąży wyłączyły orzeszki ze swojej diety. Przez długi czas istniało przekonanie że jedzenie orzeszków w czasie ciąży może powodować alergie u ich dzieci. Jednak najnowsze badania wykazały, iż nie ma wystarczających dowodów że jedzenie orzeszków w trakcie ciąży ma wpływ na rozwinięcie się alergii na orzechowej u ich dzieci.

 Niepasteryzowane mleko

Jeśli masz pić mleko to tylko pasteryzowane lub UHT. Nie pij również niepasteryzowanego mleka koziego lub owczego oraz jedzenia które w składzie zawiera jedno z nich. Lody są zrobione z mleka pasteryzowanego, ale czasami mogą zawierać surowe jaja. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do tych produktów to lepiej  unikaj ich w czasie ciąży. Żywność z gleby

PAMIĘTAJ : Umyj owoce, warzywa i sałaty, aby usunąć wszystkie ślady ziemi i brudu widzialnego.

Kofeina

Wysoki poziom kofeiny może być przyczyną niskiej masy urodzeniowej u niemowląt, co niesie za sobą ryzyko wystąpienia problemów zdrowotnych w późniejszym wieku. Duże stężenie kofeiny w organiźmie kobiet ciężarnych może spowodować poronienia. Kofeina występuje naturalnie w wielu produktach żywnościowych takich jak : kawa, herbata, czekolada, jest również dodawana do wielu napoi bez alkoholowych i energetycznych Nie musisz rezygnować z kofeiny całkowicie, ale nie przekraczaj dawki 200 mg na dobę. Przybliżone dawki kofeiny w żywności i napojach eden kubek kawy rozpuszczalnej: 100mg jeden kubek kawy z ekspresu : 140mg jeden kubek herbaty: 75mg cola puszka : 40mg jedna puszka napoju energetycznego: 80 mg jedena tabliczka 50 g zwykłej (ciemnej) czekolady: około 50 mg jedna tabliczka  50g czekolady mlecznej: około 25 mg Ogranicz spożycie kofeiny, spróbuj pić kawę i herbatę bezkofeinową, soki owocowe lub wodę mineralną

Podwędzane/surowe wędliny

Surowe, podwędzane wędliny  nie poddane odpowiedniej obróbce m.in. szynka parmeńska, chorizo, pepperoni i niektóre gatunki kiełbas. Niektóre kraje doradzają kobietom w ciąży unikanie jedzenia surowych (podwędzanych) wędlin i wędzonych ryb, ponieważ istnieje ryzyko, że niektóre z nich mogą ukrywać listerię i pasożyty wywołujące toksoplazmozę. Dlatego lepiej unikać tych produktów jeśli jesteś w ciąży.  

Autor: Melina Lam

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑