Jagody: tak niewielkie a tak zdrowe!

Dodaj do ulubionych

 

Zapewne nie od dziś wiesz, że jagody mają pozytywny wpływ na stan ludzkiego zdrowia. Co jednak niezwykłe, naukowcy stale odkrywają coraz to nowe korzyści ich regularnego spożywania. Dlaczego jagody są tak zdrowe?

W ramach jednego z najnowszych eksperymentów dowiedziono, że jagody zmniejszają ryzyko wystąpienia zaburzeń erekcji. Inne badania dowodzą z kolei, iż owoce te hamują rozwój choroby Alzheimera oraz ułatwiają odchudzanie.  

“Jagody nie bez powodu cieszą się ogromną popularnością” twierdzi doktor Barbara Shukitt-Hale, pracownica Centrum Badań Zwyczajów Żywieniowych Uniwersytetu Tufts. “Obecnie wiemy jednakże o nich o wiele więcej niż jeszcze 10 lat temu.”

Owoce te – niezależnie od odmiany na jaką się zdecydujemy – zmniejszają ryzyko nowotworów, chorób serca oraz redukują ryzyko zapaleń.  

Fakt przeciwdziałania zaburzeniom erekcji odkryty został dopiero niedawno. W ramach eksperymentu przeprowadzanego na grupie 25 tysięcy mężczyzn udało się wykazać, iż osoby spożywające większe ilości cytrusów oraz borówek były o 20 % mniej narażone na wystąpienie zaburzeń. Badacze nie są w stanie jednakże stwierdzić jednoznaczne czy spowodowało to spożywanie jagód – konieczne jest więc przeprowadzenie testów uzupełniających.  

Co sprawia, że jagody są tak korzystne dla naszego zdrowia? Zawierają one bowiem wiele niezwykle cennych składników. Wśród nich znaleźć można między innymi:  

Przeciwutleniacze. Są to przede wszystkim witaminy A, C oraz E chroniące komórki przed uszkodzeniami oraz minimalizujące ryzyko wystąpienia różnorodnych chorób. 

Resweratrol. Składnik ten znajdziemy w winogronach oraz niektórych jagodach, jak też w czerwonym winie i ciemnej czekoladzie. Zapobiega on występowaniu zapaleń, zwężaniu się tętnic czy też - wykształcaniu się nowotworów. Jedno z badań dowodzi, że jego częste przyjmowanie z dietą przeciwdziała  rozwojowi choroby Alzheimera. "Prowadząc testy laboratoryjne odkryliśmy, że spożywanie jagód może mieć bezpośredni wpływ na ludzki mózg” stwierdziła Shukitt-Hale.

Flawonoidy. To właśnie te składniki odżywcze nadają jagodom niezwykłego koloru. Pozwalają one też chronić ciało przed nowotworami, zapaleniami oraz chorobami serca.  

Choroba Alzheimera a resweratrol

Spożywanie jagód stymuluje proces zwany neurogenezą, podczas którego powstają nowe neurony. Ich namnażanie poprawia z kolei naszą zdolność zapamiętywania oraz koncentracji. Składniki zawarte w jagodach są także odpowiedzialne za swoiste oczyszczanie mózgu. Usuwają one bowiem toksyczne białka rozwijające się w mózgu (głównie tau i beta amyloid). Nadmierne ilości tych ostatnich wiązane są ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia choroby Alzheimera.  

Znaczne ilości resweratrolu zawarte w jagodach pozwalają przeciwdziałać postępowi tejże choroby. Umożliwia on bowiem ograniczenie szybkości namnażania się szkodliwych substancji przyczyniających się do pogarszania się kondycji mózgu. Wnioski takie wyciągnięto na bazie eksperymentu przeprowadzonego rok temu. Dalej nie wiadomo jednak, czy fakt ten jest wyłączną zasługą resweratrolu. Nie można też stwierdzić czy pozwala on minimalizować dotkliwość symptomów chorobowych. W tym celu potrzebne jest przeprowadzenie dalszych badań.  

Resweratrol zastosowany do testów był o wiele bardziej stężony niż jego odpowiednik dostępny w suplementach diety czy pożywieniu. Respondenci przyjmowali o wiele większe dawki niż jest to możliwe poza laboratorium. Przewodniczący badania przyznał, że aby osiągnąć identyczne efekty, konieczne byłoby wypicie 1000 butelek czerwonego wina. 

Naukowcy uważają jednakże, iż rezultaty eksperymentu są niezwykle istotne. “Moim zdaniem pokazują one do jakich celów wykorzystywać można składniki odżywcze znajdujące się w pożywieniu” powiedział ekspert ds. żywienia Frances Largeman-Roth, autor publikacji Eating in Color. “Resweratrol  jest składnikiem któremu należy przyjrzeć się bliżej, nawet jeżeli nie zostanie potwierdzona hipoteza, iż pomaga on leczyć chorobę Alzheimera.”

Rezultaty testu przedstawiono podczas ostatniego spotkania przedstawicieli Amerykańskiego Towarzyszenia Chemików. Wskazują one, iż jagody (a przede wszystkim borówki), mogą stanowić skuteczną broń w walce z Alzheimerem. Podczas jednego z eksperymentów uzupełniających odkryto, że osoby w wieku powyżej 68 lat miały mniejsze problemy z koncentracją gdy codziennie, przez 16 tygodni przyjmowały one sproszkowane borówki amerykańskie.  

“U grupy spożywającej borówki poprawie uległa pamięć oraz zdolność koncentracji” powiedział nadzorca grupy badawczej, doktor Robert Krikorian. Jego zespół wykazał także zwiększoną wydolność mózgu respondentów na drodze tomografii komputerowej.  

Jagody a ludzkie ciało

Flawonoidy również oferują ludzkiemu organizmowi multum korzyści. Stwierdzono na przykład, iż jedzenie truskawek, wiśni, czy borówek umożliwia szybsze pozbycie się zbędnych kilogramów. 

Arpita Basu, profesor zwyczajny ds. żywienia na Uniwersytecie Stanowym Oklahoma, przeprowadził badanie, w ramach którego wykazano występowanie korelacji pomiędzy spożywaniem codziennej dawki truskawek a ograniczeniem poziomu cholesterolu, który to jak wiadomo powodować może choroby serca oraz cukrzycę. Codzienne jedzenie suszonej żurawiny wiązało się z kolei z lepszą kontrolą poziomu cukru we krwi, co jest doskonałą informacją przede wszystkim dla osób cierpiących na cukrzycę typu 2. Żurawina zapobiega bowiem nagłym wahaniom cukru we krwi.  

Jagody kluczem do pełni zdrowia

Badania zorientowane na analizę właściwości składników, jakie znaleźć można w jagodach, na przykład resweratrolu, są tylko częścią większej układanki. Naukowcy coraz częściej skupiają się na jagodach jako na integralnej całości, nie natomiast na poszczególnych ich składnikach.  

Analiza wyizolowanych części składowych okazała się “niesłuszną metodą badawczą”, jak wyznał lekarz medycyny, Zhaoping Li, dziekan wydziału żywienia klinicznego na Uniwersytecie UCLA. “Przyjmowanie wyłącznie jednego składnika nie jest równoznaczne ze spożywaniem danego produktu spożywczego w naturalnej formie.”

Z takim stanowiskiem zgadza się Largeman-Roth “Musimy przyjrzeć się bliżej jagodom jako takim, nie ekstraktom z nich pozyskiwanym czy też podawanym respondentom owocom sproszkowanym. Nie w takiej formie ludzie spożywają je bowiem na co dzień.”

Basu twierdzi, że jagody mają więcej wartości odżywczych niż inne owoce ale postuluje również ich analizę jako integralnej całości. Zawierają one bowiem także błonnik, flawonoidy, złożone węglowodany, witaminy, minerały oraz wiele innych równie istotnych składników.  

Li przypomina, że jeden rodzaj rzeczonych owoców nie zagwarantuje osobie je spożywającej wszystkich nadmienionych przez naukowców korzyści.  

“Jagody charakteryzują się różnorodnością kolorów co oznacza, że zawierają różne składniki odżywcze. Najlepszym z punktu widzenia zdrowego odżywiania rozwiązaniem jest regularne spożywanie wielu ich rodzajów. Nie ograniczajmy się wyłącznie do borówek.”

Basu dodaje także, iż mimo, że potwierdzono jakoby jagody były swoistą skarbnicą składników odżywczych, nie należy stronić od innych warzyw, owoców i napojów. Jabłka, gruszki oraz herbata również stanowić mogą bogate źródła flawonoidów. 

“Należy uwrażliwiać opinię publiczną na pochodzenie flawonoidów, jako że nasz organizm może pozyskiwać je z wielu źródeł, nie tylko z jagód.” podsumowała Basu.  

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑