Poznaj 6 faktów dla których powinieneś włączyć jajka do swojej diety

Dodaj do ulubionych

Jajko na przestrzeni  historii diety człowieka towarzyszy mu od tysięcy lat. W latach 90 jajko zostało okrzyknięte złą sławą z powodu wysokiej zawartości cholesterolu. Jak naprawdę jest? Poznaj 5 faktów dla których powinieneś włączyć jajka do swojej codziennej diety.

Poznaj 5 faktów  dla których powinieneś włączyć jajka do swojej diety

Fakt I

Jajka są bogatym źródłem witamin i minerałów w tym- retinolu, witaminy A, ryboflawiny, witamin z grupy B. W żółtku jaja znajdziemy witaminy A,D,E. Jako jeden z nielicznych produktów spożywczych zawiera naturalną witaminę D.

Fakt II

Jajko jest bogatym źródłem choliny, jedno żółtko zawiera około połowy zalecanej dziennej dawki. Cholina jest ważnym składnikiem potrzebnym do prawidł9wego rozwoju mózgu. Nie powinno jej zabraknąć w diecie kobiet ciężarnych i karmiących piersią.

Fakt III

Jajka są pełne cholesterolu. Średniej wielkości jajko zawiera 212 miligramów cholesterolu.  Jak na żywność to całkiem sporo. Więcej znajdziemy tylko w wątrobie, krewetkach, i mięsie kaczki.

Fakt IV

Osoby na diecie niskocholesterolowej mogą zmniejszyć spożycie jaj, jednak tylko 27% tłuszczu zawartego w jajku pochodzi z tłuszczów nasyconych, które zawierają cholesterol LDL. Białko jaja składa się głównie z wody (87%) oraz białka (13%) które nie zawiera cholesterolu. Harold Mcgee twierdzi, że poziom cholesterolu w żółtku nie jest tym co powoduje problem. Badanie przeprowadzone w 2007 roku na 10.000 osób dorosłych nie wykazało korelacji pomiędzy umiarkowaną (6 sztuk tygodniowo) konsumpcją a chorobami układu krążenia lub udaru.

Fakt V

Średniej wielkości  jajo kurze zawiera 6g białka. W postaci surowej zostaje przyswojone w 51%, w postaci ugotowanej przyswajanie wynosi aż 91%, co oznacza, że białko ugotowanych jaj jest prawie dwa razy lepiej przyswajane w porównaniu z białkiem jaj surowych.

Fakt VI

Każda część jajka jest jadalna. Skorupki jaj choć często odrzucane, zawierają wysoką ilość wapnia.

Mit

Cały cholesterol przedostaje się do krwiobiegu, a następnie do tętnic. Badania udowodniły  że organizm ludzki może wchłonąć dużo więcej cholesterolu pochodzącego z jajek.  

Autor: Melina Lam

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑