Skąd bierze się utrata wagi przez stres i jak jej uniknąć?

Stresowe odchudzanie pojawia się, gdy Twój organizm musi zareagować na stresującą sytuację. Reakcja stresowa to automatyczna reakcja, która wprowadza organizm w tryb pomagający radzić sobie z niebezpieczeństwem lub zagrożeniem. Kiedy stresory są bliskie, organizm uwalnia hormony stresu, takie jak kortyzol, adrenalina i dopamina. Hormony te wywołują liczne zmiany fizyczne w organizmie, w tym przyspieszone bicie serca, szybki oddech i pocenie się. W większości przypadków utrata wagi w wyniku stresu następuje w momencie, gdy doświadczasz strachu lub innego rodzaju stresującego wydarzenia. Potem organizm wraca do normy, gdy stresująca sytuacja się skończy, a stres zniknie. Jednak w niektórych przypadkach stres może trwać przez długi czas np. w przypadku zaburzeń lękowych powodując stały stan wysokiego stresu. W takich sytuacjach możliwe jest, że stresowa utrata wagi stanie się chroniczna.

Jak podświadomy stres wpływa na twoje życie?

Doświadczamy stresu w naszym życiu na co dzień wszyscy mamy swój udział w stresie. Podczas gdy codzienny stres jest normalny, a nawet zdrowy w ograniczonych ilościach, zbyt duża ilość stresu może mieć negatywny wpływ na twoje zdrowie, szczęście i produktywność. Jeśli doświadczasz stresu i jego skutków zbyt często, musisz podjąć działania, aby go ograniczyć i zarządzać nim. Stres może negatywnie wpływać na Twoje zdrowie na wiele sposobów, w tym:

  • Problemy trawienne, takie jak ból brzucha, nudności i biegunka.
  • Zmniejszenie funkcji układu odpornościowego. Może to zwiększyć ryzyko złapania przeziębienia i innych infekcji.
  • Wzrost ciśnienia krwi, co z czasem może prowadzić do chorób serca lub udaru.
  • Wzrost poziomu kortyzolu może prowadzić do przyrostu masy ciała, zwłaszcza w okolicach połowy ciała. Dzieje się tak dlatego, że kortyzol ma działanie antymetaboliczne i sprzyja magazynowaniu tłuszczu.
  • Stłumiony poziom serotoniny może prowadzić do zaburzeń nastroju, takich jak lęk i depresja.
  • Zwiększone ryzyko rozwoju zaburzeń snu, takich jak bezsenność.
  • Zwiększone ryzyko rozwoju bólów głowy.

Czy znaczna utrata wagi poprzez stres jest realistyczna?

Krótka odpowiedź brzmi tak ale tylko w pewnych okolicznościach. Choć teoretycznie możliwe jest zrzucenie znacznej ilości kilogramów ze stresu, wymagałoby to bardzo drastycznej lub nawet niebezpiecznej sytuacji. Na przykład, jeśli jesteś pod dużą presją, aby zakończyć bardzo ważny projekt, nad którym nie masz kontroli a twój szef daje ci bardzo napięty termin możesz być tak zestresowany, że schudniesz. Dzieje się tak, ponieważ wysoki poziom stresu aktywuje reakcję walki lub lotu a to zmniejsza apetyt. Choć jest to normalne, nie zaleca się podejmowania prób utraty znacznej ilości wagi poprzez stres. Stres może być niezdrowy, zwłaszcza jeśli utrzymuje się przez długi czas. Jeśli regularnie doświadczasz wysokiego poziomu stresu, musisz pracować nad jego ograniczeniem.

Jak zapobiegać utracie wagi przez stres?

Ponieważ możliwe jest schudnięcie przez stres, ważne jest, aby spróbować zapobiec temu zjawisku. Oto kilka wskazówek, które pozwolą Ci zmniejszyć wpływ stresu na Twoje zdrowie:

  • Jedz zdrową dietę nawet jeśli nie jesteś głodny. Objadanie się w odpowiedzi na stres może spowodować przyrost wagi. Spożywanie zdrowej diety pełnej owoców i warzyw może pomóc zmniejszyć wpływ stresu na Twój organizm.
  • Pij dużo wody – woda może pomóc zmniejszyć stres i poprawić nastrój. Może również pomóc w zmniejszeniu zachcianek.
  • Ćwicz regularnie – regularne ćwiczenia mogą pomóc zmniejszyć negatywny wpływ stresu na organizm. Może również pomóc w poprawieniu nastroju i zmniejszeniu uczucia niepokoju.
  • Naucz się medytować – medytacja może pomóc zmniejszyć wpływ stresu na organizm. Może pomóc w niepokoju i może być nawet stosowany jako leczenie bezsenności.
  • Sięgnij po wsparcie – jeśli doświadczasz wysokiego poziomu stresu, ważne jest, aby sięgnąć po wsparcie. Rozmowa z innymi czy to osobiście, czy przez telefon może pomóc w zmniejszeniu stresu.

Jak radzić sobie z podświadomym stresem?

Jeśli uważasz, że doświadczasz zbyt dużego stresu, musisz podjąć działania, aby go zredukować. Oto kilka wskazówek, jak zmniejszyć podświadomy stres:

  • Zmniejszenie stresu w pracy jeśli pracujesz w stresującym środowisku, musisz podjąć działania w celu zmniejszenia poziomu stresu. Możesz spróbować porozmawiać z szefem o swojej sytuacji i zapytać, co możesz zrobić, aby zmniejszyć poziom stresu. Możesz spróbować zmienić swój harmonogram pracy, aby uczynić ją mniej stresującą.
  • Zmniejszenie stresu w swoim życiu – jeśli doświadczasz wysokiego poziomu stresu w swoim życiu, musisz podjąć działania, aby go zmniejszyć. W niektórych przypadkach możesz być zmuszony do podjęcia trudnych decyzji, aby zmniejszyć poziom stresu. Możesz spróbować ograniczyć swoje codzienne obowiązki, aby mieć więcej czasu dla siebie. Możesz znaleźć sposób na zmniejszenie ilości stresu, którego doświadczasz w relacjach, w tym z rodziną i przyjaciółmi.

Dodaj komentarz